На 26.07.2018 г. Апостол Р., като председател на комисия от технически специалисти, е извършил ПППТИ на лек автомобил "Ровер 414 Г. " с рег. [рег. номер на МПС], видно от протокол № 16857600, с начало 16: 46 часа и знак № 16148477, без ППС да отговаря на изискванията на Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС, а именно – при направена автоматична проверка, че не се дължи данък върху превозното средство, като председател на комисията не бил отразил в протокола (приложение № 9) несъответствията и е извършил ПППТИ на посочения автомобил, видно от протокол № 16857600 – позиция 0. 5 и от писмо на Столична Община – "Дирекция общински приходи" с изх № СФД18-ДИ05-205/09.08.2018 г. С горното А. Г. Р. нарушил чл. 43, ал. 1, т. 1 б. "б", вр. чл. 31, ал. 1, вр. с Приложение 5, част II, раздел I, т. I, буква "Б" от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС, поради което, на основание чл. 178а ал. 7, т. 1 пр. 1 от ЗДвП, му е наложена глоба в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева.
Постановлението е обжалвано в срок от А. Г. Р., който в подадената жалба моли НП да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно. В жалбата и в с. з. се изтъкват допуснати съществени процесуални нарушения, изразяващи се в липса на ясно, точно и конкретно описание на нарушението, като не се разбирало дали същото се изразявало в това, че жалбоподателят бил издал знак за техническа изправност на автомобил, който не отговаря на изискванията или не бил отразил несъответствията в протокола за преглед. Налице било противоречие и между текстовото описание на нарушението и неговата правна квалификация. В с. з. се допълва, че в цитираното в НП писмо от СО се посочвало, че липсват данни данъкът за процесното МПС дали е платен, но не били събрани доказателства дали този данък действително не е платен.
Административно наказващият орган, редовно призован, не изпраща представител.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, приема за установено следното:
1. По допустимостта на жалбата. Жалбата е подадена в срок и е допустима.
2. Относно нарушението на процесуалния закон.
Разглеждайки обжалваното наказателно постановление и актът, въз основа на който същото е било издадено, съдът намира, че са налице съществени нарушения на процедурата по издаването на АУАН и НП по ЗАНН. Аргументите на въззивната инстанция са следните:
Вмененото на жалбоподателя нарушение е описано в АУАН и НП по твърде неясен и противоречив начин, от който не може да се установи наличие на кореспонденция с приложената квалификация на нарушението по чл. 43, ал. 1, т. 1 б. "б" ("При извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията: 1. следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като: б) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба "), вр. чл. 31, ал. 1 ("Периодичните прегледи на ППС обхващат комплектността и изправността на агрегатите, уредбите и механизмите, които имат връзка с безопасността на движението, отделянето на отработилите газове и изправността на шумозаглушителните им устройства и се извършват при спазване на методиката по приложение № 5"), вр. с Приложение 5, част II, раздел I, т. I, буква "Б" от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС.
Основно на жалбоподателя, като председател на комисията от технически специалисти, се вменява, че не бил "отразил в протокола (приложение № 9) несъответствията и е извършил ПППТИ на посочения автомобил, видно от протокол № 16857600 – позиция 0. 5 и от писмо на Столична Община – "Дирекция общински приходи" с изх № СФД18-ДИ05-205/09.08.2018 г. ". Това негово бездействие било "при направена автоматична проверка, че не се дължи данък върху превозното средство". От този текст, на първо място, не става ясно в какво се изразява твърдяното "несъответствие" – същото не е обяснено по никакъв начин, както не става ясно какво е следвало председателят на комисията да стори и съответно какво не е сторил. Не се цитира и съдържанието на визираното писмо от СО.
На следващо място, неясната формулировка на обстоятелствата около твърдяното нарушение влиза в противоречие с приложената квалификация по чл. 43, ал. 1, т. 1 б. "б", вр. чл. 31, ал. 1, вр. с Приложение 5, част II, раздел I, т. I, буква "Б" от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС. Очевидно е, че твърдяното "несъответствие" е във връзка с данък върху ППС на лек автомобил "Ровер 414 Г. " с рег. [рег. номер на МПС]. Цитираната разпоредба на чл. 31, ал. 1 от Наредбата обаче има друго съдържание и смисъл, а именно при извършване на ПППТИ председателят на комисията да следи същите да обхванат комплектността и изправността на агрегатите, уредбите и механизмите, които имат връзка с безопасността на движението, отделянето на отработилите газове и изправността на шумозаглушителните им устройства и се извършват при спазване на методиката по приложение № 5. Тези технически по своя характер обстоятелства нямат нищо общо с проверката за платен данък на ППС. Още повече, че реквизитите за платен пътен данък са в Приложение № 9 към Наредбата (отбелязано в текстовата част на АУАН и НП), а не цитираното при квалификацията Приложение № 5. Следва да се има предвид, че приложената от актосъставителя и АНО правна квалификация не въвежда задължение за председателя на комисията да отразява "несъответствия" от каквото и да е естество.
3. Относно приложението на материалния закон.
Горепосочените съществени процесуални нарушения осезателно са опорочили правото на защита на жалбоподателя, който е принуден да се защитава срещу вменено административно нарушение с неясно текстово описание и противоречаща му приложена правна квалификация.
Тези процесуални нарушения са напълно достатъчно основание за отмяна на атакуваното НП, без необходимостта да се обсъжда правилното приложение на материалния закон.
С оглед изчерпателността на собствения си акт, въззивната инстанция следва да посочи, че едва на съдебното следствие, от показанията на свидетелите, участвали в проверката, в лицето на Л. Г. и М. Я., се разбра, че фактически на жалбоподателя се вменява, че като председател на комисията е продължил извършването на ПППТИ на посочения в НП автомобил, въпреки, че за автомобилът е имало задължения и доколкото в писмото на СО се сочило, че за автомобила нямало платен пътен данък. Задължението на председателя на комисията да удостовери в протокола това обстоятелство е по силата на предишната разпоредба на чл. 30, ал. 1, т. 4 на Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС, което е и принципно правилната правна квалификация на твърдяното нарушение, а не тази по чл. 31, ал. 1.
С измененията на Наредбата с ДВ бр. 38 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г., посочената разпоредба на чл. 30, ал. 1, т. 4 е отменена, като след 20.05.2018 г. не съществува задължение по Наредбата при ПППТИ на ППС да се представя документ за платен данък върху превозните средства. В този смисъл, дори и при правилна квалификация на нарушението във връзка с чл. 30, ал. 1, т. 4 от Наредбата, следва да намери приложение разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН, съгласно която за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Настоящото твърдяно нарушение, свързано с разпоредбата на чл. 30, ал. 1, т. 4 от Наредбата, е извършено на 26.07.2018 г. или след отмяна на посочената разпоредба. Последното е самостоятелно основание за отмяна на атакуваното НП.
Няма коментари:
Публикуване на коментар